*PUBLIKACJE NASZYCH NAUCZYCIELI*


 Publikacje  mgr Marcina Kaczmarskiego-nauczyciela ZSO-PG w Wolanowie-spis treści.

1-Konspekt lekcji wychowania fizycznego ( siatkówka )

2-Konspekt lekcji wychowania fizycznego (koszykówka)

3-Konspekt lekcji wychowania fizycznego ( gimnastyka )

4-DZIEŃ SPORTU SZKOLNEGO W ZSO - PUBLICZNYM GIMNAZJUM W WOLANOWIE  

5-SCENARIUSZ PRZEDSTAWIENIA WALENTYNKOWEGO

6-Hasło imprezy: „ Gry i zabawy ruchowe jako alternatywa i ucieczka od nałogów”  

7-PROGRAM ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH Szkolnego Koła Sportowego sekcja piłki siatkowej  

w ZSO – Publicznym Gimnazjum w Wolanowie  


Publiczne Gimnazjum                                                                     

w Wolanowie

 

 

Konspekt lekcji wychowania fizycznego

( siatkówka )

 

Prowadzący: Marcin Kaczmarski

Klasa 1 (chłopcy)

Temat: Odbicia piłki sposobem górnym i dolnym.

 

Główne cele lekcji:

 

Umiejętności: Poprawność wykonywania ćwiczeń doskonalących elementy techniki gry.

Motoryczność: Kształtowanie sprawności specjalnej (koordynacja, szybkość reakcji).

Wiadomości: Uczeń poznaje sprawność specjalną siatkarzy.

Wychowawcze: Uczeń rozumie potrzeby samodoskonalenia sprawności fizycznej.

Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna

Liczba ćwiczących: 16 ćwiczących

Pomoce: piłki do siatkówki, siatka do gry.

Metody realizacji: zabawowa klasyczna, naśladowcza ścisła, zadaniowa ścisła.

 

 

Tok lekcji

Treść i przebieg ćwiczeń

Dozowanie

 

Część I wstępno – przygotowawcza – 15 min.

 

Moment        Org. – porząd.

 

 

 

Zabawa ożywiająca

 

Rozgrzewka

  1. Zbiórka ćwiczących.
  2. Powitanie.
  3. Sprawdzenie obecności i przygotowania do zajęć.
  4. Podanie tematu i zadań lekcji.

 

  1. „berek z piłką”

 

 

  1. W marszu naprzemianstronne krążenia ramion w przód.
  2. W marszu rozgrzewanie nadgarstków i wyciskanie splecionych palców.
  3. W marszu równoczesne krążenia ramion w tył.
  4. W biegu na sygnał przyjmowanie postawy siatkarskiej do odbicia oburącz górą i oburącz dołem na przemian.
  5. W biegu na sygnał wyskok w górę z odbicia obunóż i klaśnięcie w dłonie nad głową, po wylądowaniu zmiana kierunku biegu.
  6. Poruszanie się krokiem odstawno – dostawnym z wymachem ramion w bok, na sygnał dotknięcie podłogi obiema rękoma i zmiana nogi prowadzącej.
  7. W ustawieniu tyłem do siebie trzymając się za ręce równoczesne wznosy i opusty ramion.
  8. W ustawieniu tyłem do siebie trzymając się za ręce skręty tułowia w prawo i w lewo.
  9. W ustawieniu tyłem do siebie trzymając się za ręce nad głową jednoczesne wykroki prawą następnie lewą nogą w przód.
  10. Opady tułowia w przód z pogłębieniem z ramionami ułożonymi na barkach partnera.
  11. Zabawa skoczna „walka kogutów”.
  12. Stojąc naprzeciw siebie w odległości 8m od siebie podania piłki zza głowy przez siatkę po odchyleniu w tył.
  13. Ustawienie j.w. podania piłki oburącz od dołu, po podaniu przysiad podparty.
  14. Ustawienie j.w. podanie piłki oburącz znad głowy w wyskoku z odbicia obunóż.
  15. Ustawienie j.w. podanie piłki oburącz w tył przez głowę po skłonie w przód.

1 min.

0.5 min.

1 min.

0.5 min.

 

1 min.

 

 

0.5 min.

 

0.5 min.

 

0.5 min.

1 min.

 

 

1 min.

 

 

1 min.

 

 

 

 

 

Część II główna – 25 min.

 

Odbicia sposobem górnym i dolnym

  1. Ustawienie ćwiczących w parach naprzeciw siebie w odległości 8m, odbicia piłki oburącz górą w miejscu – raz nad sobą, drugi raz do partnera przez siatkę, po odbiciu skłon w przód z dotknięciem rękoma podłogi.
  2. Ustawienie j.w. odbicia piłki oburącz górą w miejscu – raz nad sobą – obrót  o 360°(raz w prawo, raz w lewo) – drugi raz odbicie do partnera.
  3. Ustawienie j.w. odbicia piłki oburącz górą w miejscu – raz  nad sobą – klaśnięcie rękoma dwa razy – drugi raz do partnera.
  4. Ustawienie j.w. pojedyncze odbicia piłki oburącz górą.
  5. Ustawienie j.w. odbicia piłki oburącz dołem w miejscu – raz nad sobą, drugi do partnera po odbiciu wykonujemy „pompkę”.
  6. Ustawienie j.w. podania piłki oburącz dołem, piłka ma być podana przez współćwiczącego od 1m do 2m przed partnera, a ten ma do niej dobiec po odbiciu wraca na swoje miejsce (każdy ćwiczący wykonuje 15 powtórzeń).
  7. Ustawienie j.w. odbicia piłki oburącz górą i dołem. Odbicie oburącz górą do partnera ten odbija piłkę oburącz dołem nad siebie, a następnie odbija piłkę oburącz górą do partnera itd.
  8. Ustawienie j.w. dowolne odbicia piłki oburącz górą i dołem.
  9. Gra w piłkę siatkową ( psujący zagrywkę schodzi z boiska a na jego miejsce wchodzi inny uczeń).   

2 min.

 

 

 

 

2 min.

 

 

2 min.

 

 

2 min.

 

9 min.

 

 

 

Część III końcowa – 5 min.

 

Ćwiczenia uspokajające

 

 

 

 

Zakończenie

  1. Toczenie piłki poprzez wypchnięcie oburącz w przód do uczniów siedzących rozkrocznie na obwodzie koła (koła tworzy ośmiu uczniów tworzących zespół na własnej stronie boiska).
  2. Siad skrzyżny z rękoma na kolanach i wyprostowanymi plecami, omówienie lekcji.
  3. Przejście swobodnym marszem do ustawienia na miejsce zbiórki.
  4. Pożegnanie z grupą.

1 min.

 

 

 

2 min.

 

1 min.

 

1 min.

 

  Publiczne Gimnazjum                                                                      

    w Wolanowie

 

 

Konspekt lekcji wychowania fizycznego

( siatkówka )

 

Prowadzący: Marcin Kaczmarski

Klasa 2c (chłopcy)

Temat: Zagrywka dowolnym sposobem. Przyjęcie piłki z zagrywki.

 

Główne cele lekcji:

 

Umiejętności: Uczeń potrafi wykonać zagrywkę dowolnym sposobem oraz przyjąć piłkę z zagrywki.

Motoryczność: Ćwiczenia z piłkami wzmacniające siłę rąk i obręczy barkowej.

Wiadomości: Uczeń poznaje przepisy gry dotyczące boiska, siatki, zawodników i rozpoczęcia gry.

Wychowawcze: Uczeń dba o bezpieczeństwo własne i kolegów

Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna

Liczba ćwiczących: 16 ćwiczących

Pomoce: piłki do siatkówki, siatka do gry.

Metody realizacji: zabawowa klasyczna, naśladowcza, zadaniowa ścisła.

 

Tok lekcji

Treść i przebieg ćwiczeń

Dozowanie

 

Część I wstępno – przygotowawcza – 13 min.

 

Moment        Org. – porząd.

 

 

 

Zabawa ożywiająca

 

Rozgrzewka

  1. Zbiórka, powitanie.
  2. Sprawdzenie obecności i gotowości do zajęć.
  3. Podanie tematu lekcji.
  4. Motywacja, informacja o wartości ćwiczeń.

 

  1. „berek zwykły”.

 

 

  1. W parach naprzeciw siebie, RR splecione, dowolne krążenia RR w różnych kierunkach.
  2. Rozkrok, tyłem do siebie, przekazywanie piłki między NN przez skłon T w przód.
  3. Klęk jednonóż obok siebie, przekazywanie piłki przez skłon T w bok.
  4. Przysiad, skacząc podania piłki do partnera.
  5. Siad, stopy opierają się o siebie, piłka między NN, wznos prostych NN w górę.
  6. Leżenie przodem, piłka w wyprostowanych RR, skłon T w tył.
  7. Siad rozkroczny tyłem do siebie – podania piłki przez skrętoskłon T.
  8. Naprzeciw siebie – odbicia: górne – górne, górne – dolne, dolne – górne, dolne – dolne.
  9. W parach 1 – odbicie sposobem górnym do partnera i następnie zmienia miejsce, a 2 – podaje sposobem górnym lub dolnym w miejsce, gdzie znajduje się partner.

 

0.5 min.

0.5 min.

0.5 min.

0.5 min.

 

1 min.

 

 

0.5 min.

 

0.5 min.

 

0.5 min.

 

3 min.

 

4 min.

 

Część II główna – 29 min.

 

Zagrywka dowolnym sposobem

 

 

Przyjęcie piłki z zagrywki

  1. Wykonanie zagrywki sposobem dolnym z pola zagrywki w dowolne miejsce na boisku(uczniowie ustawieni po jednej i po drugiej stronie boiska).
  2. Wykonanie zagrywki tenisowej z pola zagrywki dowolne miejsce na boisku.
  1. Zagrywka tenisowa nad siatką z coraz większej odległości. Partner po przeciwnej stronie siatki powinien tę piłkę schwycić.
  2. Przyjęcie dołem zagrywki tenisowej, chwyt i serwis do partnera, który robi to samo.
  3. Ćwiczenie w parach i bez siatki. Jeden z ćwiczących stoi na jednej z linii bocznych boiska, drugi naprzeciwko niego w odległości 4.5 m na polu gry. Stojący na linii uderza lekko piłkę do partnera. Ten odbiciem oburącz dolnym przed sobą nagrywa piłkę z powrotem do nagrywającego – uderzającego.
  4. Ćwiczenie jak wyżej, z tym, że stojący na linii uderza piłkę tak, aby partner przyjął ją i nagrał odbiciem oburącz z boku. Raz z prawej raz z lewej strony.
  5. Ćwiczenie w parach. Jeden z ćwiczących stoi 4.5 m od siatki, drugi na drugim polu gry w odl. 4.5 m od siatki. Pierwszy ćwiczący uderza piłkę nad siatką do partnera, który odbiciem oburącz dolnym, przed sobą, później z boku przebija piłkę nad siatką do uderzającego.
  6. ćwiczenie jak wyżej z tym, że po stronie uderzającego położony jest materac wzdłuż linii ataku i do wewnątrz tego pola. Po uderzeniu przyjmujący odbiciem oburącz dolnym najpierw przed sobą później z boku celuje w materac przebijając piłkę nad siatką.
  7. Ćwiczenie w trójkach. Jeden z ćwiczących poza linią końcową boiska, jako zagrywający, drugi naprzeciwko niego po drugiej stronie siatki w odległości 4.5 m. od niej trzeci po stronie przyjmującego w odległości 1 m. od niego po prawej stronie stoi przy siatce. Zagrywający uderza piłkę najpierw lekko, później ze średnią siłą, a następnie jak najsilniej na przyjmującego. Ten ostatni odbiciem oburącz dolnym przed sobą nagrywa piłkę do partnera stojącego przy siatce, a ten z kolei łapie piłkę i podaje ją tocząc po podłożu do zagrywającego. Po 10 zagrywkach zmiana miejsc(boisko dzielimy na trzy pasy o szerokości 3 m.).
  8. Gra właściwa.

        

1 min.

 

 

1 min.

 

2 min.

 

 

2 min.

 

1.5 min.

 

 

 

 

 

 

1.5 min

 

 

 

4 min.

 

 

Część III końcowa – 3 min.

 

Zakończenie

  1. Zbiórka.
  2. Omówienie zajęć.
  3. Pożegnanie i zebranie sprzętu.

0.5 min.

1.5 min.

1 min.

 

 


Publiczne Gimnazjum                                                                      

  w Wolanowie

 

 

Konspekt lekcji wychowania fizycznego

(koszykówka)

 

Prowadzący: Marcin Kaczmarski

Klasa 2  (chłopcy)

Temat: Rzut z dwutaktu po podaniu od partnera.

 

Główne cele lekcji:

 

Umiejętności: Uczeń potrafi wykonać rzut z dwutaktu po podaniu od partnera.

Motoryczność: Szybkie biegi z wymijaniem przeszkód, kształtowanie siły RR i NN.

Wiadomości: Uczeń utrwala przepisy dotyczące gry w piłkę koszykową, poznaje warianty rozegrania piłki pod koszem przeciwnika.

Wychowawcze: Uczeń praktycznie wykorzystuje zdobytą wiedzę podczas zajęć rekreacyjnych.

Liczba ćwiczących: 16 ćwiczących

Pomoce: piłki do koszykówki.

Metody realizacji: naśladowcza ścisła, zadaniowa ścisła.

 

 

Tok lekcji

Treść i przebieg ćwiczeń

Dozowanie

 

Część I wstępno – przygotowawcza – 14 min.

 

Moment        Org. – porząd.

 

 

 

 

 

Zabawa ożywiająca

 

Rozgrzewka

1.      Zbiórka  podanie tematu lekcji.

2.      Powitanie sportowe i  sprawdzenie obecności.

3.      Sprawdzenie gotowości do zajęć.

4.      Podanie tematu lekcji.

5.      Omówienie prawidłowej techniki rzutu z dwutaktu po podaniu od partnera, wdrażanie do przepisów. Pokaz

 

1.      Zabawa ożywiająca „Berek inicjator”

 

 

1.   Bieg dookoła sali z kozłowaniem piłki, RP, RL, naprzemiennie.

2.      W biegu RR w przodzie z piłką dotykamy kolanami piłkę.

3.      Podrzut piłki w biegu oburącz nad głową.

4.      Podrzut piłki przysiad i w wyskoku chwyt piłki w jak najwyższym punkcie.

5.      Toczenie piłki po podłodze raz RP, raz RL.

6.      W biegu przekazywanie piłki RP do RL pod unoszonymi NN, zmiana z RL do RP.

7.      Piłka w RR, RR w przodzie, przeplatanka bokiem (zmiana kierunku).

8.      J.W. krokiem odstawno - dostawnym twarzą i tyłem do środka sali.

9.      Marsz w przysiadzie z niskim kozłowaniem.

10.  Pajacyki koszykarskie (podskoki z piłką w RR)

11.  W pozycji stojąc toczenie piłki dookoła NN.

12.  Odbicie piłki o parkiet i przejście pod piłką po kolejnym koźle.

13.  Przeskoki przez piłkę.

1 min.

1 min.

0.5 min.

0.5 min.

 

1 min.

 

 

0.5 min.

 

1  min.

 

0.5 min.

 

0.5 min.

1 min.

 

0.5 min.

1 min.

 

 

0.5 min.

 

0.5 min.

1 min.

0.5 min.

1 min.

 

0.5 min.

0.5 min.

 

 

 

Część II główna – 26 min.

 

Rzut z dwutaktu po podaniu od partnera

1.      Ćwiczący wykonują  po kolei rzut z dwutaktu do kosza z prawej i lewej strony boiska.

2.      Ćwiczący ustawieni w parach. Jeden z ćwiczących stoi z piłką na linii środkowej boiska, drugi naprzeciwko niego trzy metry od końcowej linii. Ćwiczący z piłką wykonuje podanie do partnera, następnie biegnie w kierunku kosza, dostaję podanie od partnera i wykonuje rzut z dwutaktu na kosz. Ćwiczący ustawieni na obydwu połowach boiska. Obydwaj ćwiczący wykonują ćwiczenie po prawej i lewej stronie.

3.      Ćwiczący ustawieni w parach na końcowej linii boiska w odległości 4 m od siebie. Poruszając się do przodu wykonują podania między sobą zakończone rzutem z dwutaktu na kosz. Po każdym rzucie zmieniają się miejscami.

4.      Ćwiczący ustawieni w parach. Jeden z ćwiczących z piłką stoi przed koszem w odległości 3 m. Drugi z ćwiczących stoi na linii końcowej boiska. W chwili, gdy ćwiczący z piłką odbija ją o tablicę ten drugi stojący na końcowej linii startuje w kierunku dalszego kosza otrzymuje podanie od kolegi, które kończy rzutem z dwutaktu na kosz.

5.      Ćwiczący ustawieni w parach. Jeden z ćwiczących ustawiony z piłką na linii końcowej boiska, drugi bez piłki na środku boiska. Pierwszy ćwiczący podaje piłkę koledze, który według swojej inwencji oddaje mu ją z powrotem przed niego(podanie po koźle, lub bez).

6.      gra w piłkę koszykową (rzut na kosz musi być wykonany po podaniu od partnera i z dwutaktu). 

2 min.

 

3 min.

 

 

 

 

 

 

 

 

5 min.

 

 

 

 

5 min.

 

 

Część III końcowa – 5 min.

 

Ćwiczenia uspokajające

 

 

Zakończenie

  1. Marsz dookoła sali wykonując wdechy i wydechy ze wznosem RR.

 

 

1. Omówienie zajęć.

2. Omówienie błędów i pochwała.

3. Zebranie sprzętu i pożegnanie.

4. Zachęcenie do ćwiczeń samodzielnych w wolnym

1 min.

 

 

 

2 min.

1 min.

1 min.

1 min.

 

 

 

Publiczne Gimnazjum                                                                              

w Wolanowie

 

 

Konspekt lekcji wychowania fizycznego

(koszykówka)

 

Prowadzący: Marcin Kaczmarski

Klasa 2  (dziewczęta)

Temat: Przeprowadzenie ataku szybkiego.

 

Główne cele lekcji:

 

Umiejętności: Uczeń potrafi przeprowadzić atak szybki, współdziałając z kolegą.

Motoryczność: Szybkie biegi z wymijaniem przeszkód, kształtowanie szybkości i zręczności.

Wiadomości: Uczeń poznaje protokół sędziowski. Potrafi pełnić rolę sędziego stolikowego.

Wychowawcze: Uczeń współdziała przy wykonaniu zadań z kolegą.

Liczba ćwiczących: 14 ćwiczących

Pomoce: piłki do koszykówki.

Metody realizacji: naśladowcza ścisła, zadaniowa ścisła.

 

 

Tok lekcji

Treść i przebieg ćwiczeń

Dozowanie

 

Część I wstępno – przygotowawcza – 14 min.

 

Moment        Org. – porząd.

 

 

 

 

 

Zabawa ożywiająca

 

Rozgrzewka

1.   Zbiórka  podanie tematu lekcji.

  1. Powitanie sportowe i  sprawdzenie obecności.
  2. Sprawdzenie gotowości do zajęć.
  3. Podanie tematu lekcji.
  4. Pogadanka na temat zorganizowania sobie wolnego czasu.

 

  1. Zabawa ożywiająca „Berek ranny”

 

  1. Gra w łapki w podporze przodem.
  2. Walka kogutów w przysiadzie.
  3. U. stoją tyłem do siebie, trzymają się za RR i wykonują skłony T z pogłębieniem.
  4. U. stoją twarzą do siebie trzymając N partnera i R, wzajemnie wykonują przysiad na jednej nodze.
  5. Siad rozkroczny w parach, u. wykonują skłon T w przód naprzemiennie.
  6. U. stoją naprzeciwko siebie i pchają piłkę głową omijając partnera i wracając na swoje miejsce. Zmiana.
  7. J.w. marsz w podporze tyłem z piłką na brzuchu.
  8. Zwis na drabinkach, osoby trzymają piłki między kostkami i ruchem bioder i NN podaje piłkę do partnera, zmiana.
  9. W leżeniu tyłem twarzą do siebie u. podają do siebie piłkę zza głowy wykonując równocześnie brzuszki.
  10. W leżeniu przodem w odl. 5 m. podania do siebie piłki z uniesieniem klatki piers. i RR.
  11. Przeskoki przez partnera, który jest w siadzie klęcznym.
  12. Uczniowie wykonują krok odstawno – dostawny po liniach boiska od siatkówki patrząc się cały czas na kosz.
  13. Ćwiczący wykonują bieg sprintem po przekątnej boiska do siatkówki.

 

1 min.

1 min.

0.5 min.

0.5 min.

 

1.5 min.

 

1 min.

 

0.5  min.

0.5 min.

0.5 min.

 

0.5 min.

 

0.5 min.

 

1 min.

 

   

 

Część II główna – 26 min.

 

Przeprowadzenie ataku szybkiego                               

  1. Ćwiczący w parach ustawieni w odl. 5 m od siebie na końcowej linii boiska. Na sygnał wykonują podania między sobą, zmiana miejsc pod dalszym koszem i powrót z powrotem.
  2. Ustawienie jw. Ćwiczenie zakończone rzutem na kosz.
  3. Ustawienie jw. Ćwiczący wykonują to samo ćwiczenie, z tym, że wykonują w połowie boiska zmianę za plecami kolegi.
  4. Ustawienie jw. Ćwiczenie zakończone rzutem na kosz.
  5. Ćwiczący ustawieni w parach. Jeden z ćwiczących z piłką stoi przed koszem w odległości 3 m. Drugi z ćwiczących stoi na linii końcowej boiska. W chwili, gdy ćwiczący z piłką odbija ją o tablicę ten drugi stojący na końcowej linii startuje w kierunku dalszego kosza otrzymuje podanie od kolegi, które kończy rzutem na kosz.
  6. Ćwiczących dzielimy na drużyny. Gra w piłkę koszykową (kładąc szczególny nacisk na wyprowadzenie szybkiego ataku).

 

4 min.

 

4 min.

 

 

 

 

 

  10min.

 

Część III końcowa – 5 min.

 

Ćwiczenia uspokajające

 

 

Zakończenie

  1. Osoby stoją w trzech grupach tworząc koło. Jedna osoba stoi tyłem do grupy. Któraś osoba chowa się. Os. zgadująca próbuje odgadnąć kogo nie ma.

 

1.      Omówienie zajęć.

2.      Omówienie błędów i pochwała.

3.      Zebranie sprzętu i pożegnanie grupy.

 

1 min.

 

 

 

2 min.

1 min.

1 min.

 

 


 

Publiczne Gimnazjum

w Wolanowie                                                                  

Wolanów 16.10.2007r.

      

 

Konspekt lekcji wychowania fizycznego

( gimnastyka )

 

Prowadzący: Marcin Kaczmarski

Klasa 1a (chłopcy)

Temat: Skok kuczny przez skrzynię.

 

Główne cele lekcji:

 

Umiejętności: Uczeń potrafi wykonać poprawnie ćwiczenie gimnastyczne.

Motoryczność: Kształtowanie siły RR; rozwijanie odwagi, pokonywanie lęku przestrzeni.

Wiadomości: Uczeń poznaje przyrządy stosowane w gimnastyce.

Wychowawcze: Uczeń szanuje sprzęt szkolny.

Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna

Liczba ćwiczących: 16 ćwiczących

Pomoce: skrzynia gimnastyczna, pachołki, skrzynia, odskocznia

 

 

 

Tok lekcji

Treść i przebieg ćwiczeń

Dozowanie

 

Część I wstępno – przygotowawcza – 15 min.

 

 

Czynności Org.-porząd.

 

 

Zabawa ożywiająca.

 

 

Ćw. Kształtujące mm. RR., NN., T.

 

Zbiórka, powitanie, sprawdzenie obecności, podanie tematu i celów lekcji, motywacja.

 

 

„berek w parach”- klasa podzielona na dwójki. W każdej dwójce wskazujemy berka i uciekającego. Zadaniem berka jest przekazanie berka uciekającemu.

 

  1. Ćwiczący ustawieni w dwóch rzędach w odległości 9 m. od ustawionych pachołków. Na sygnał obiegają pachołek i wracają na swoje miejsce. Następny ćwiczący rusza gdy dotknie dłoni wracającego kolegi.
  2. Ćwiczący ustawieni w rzędach. Podpór tyłem piłka do siatkówki leży w koszyku(który tworzą nogi z tułowiem). Na sygnał ćwiczący obchodzi pachołek. Następny ćwiczący czeka w podporze tyłem i rusza wtedy gdy wracający ćwiczący włoży mu piłkę do koszyka.
  3. Ćwiczący ustawieni w rzędach. Pierwszy z rzędu wykonuje „żabki” do pachołka obiega go i wraca sprintem na swoje miejsce. Następny rusza po dotknięciu dłoni wracającego.
  4. W rzędach ćwiczący dobierają się parami. Jeden z ćwiczących wykonuje podpór tyłem drugi chwyta go za kostki i wykonują „taczkę” przy pachołku zamieniają się miejscami.
  5. Ćwiczący ustawieni w rzędach. Pierwszy z rzędu wykonuje „zajączki” do pachołka obiega go i sprintem wraca na swoje miejsce. Następny rusza po dotknięciu jego dłoni.
  6. Ćwiczący ustawieni w rzędach. Pierwszy z rzędu wykonuje podpór przodem. Na sygnał przestawiając ręce po parkiecie ciągnie całe ciało do przodu. Od pachołka wraca tyłem. Następny rusza po dotknięciu dłoni wracającego
  7. Ćwiczący ustawieni w rzędach. Pierwszy z rzędu wchodzi do worka i wykonuje skoki w worku do pachołka i z powrotem, pachołek należy okrążyć.
  8. Ćwiczący ustawieni w rzędach. W połowie odcinka do pachołka rozkładamy szarfy w kształcie koła na tej samej wysokości. Ćwiczący biegnie do pierwszej szarfy przekłada ją przez siebie od góry, następnie na czworaka obiega pachołek i udaje się do drugiej szarfy, przekłada ją przez siebie od dołu i sprintem wraca na swoje miejsce. Następny startuje po dotknięciu dłoni wracającego.

 

 

3 min.

 

 

 

1 min.

 

 

 

1.5 min.

 

 

 

1.5 min.

 

 

 

 

 

1.5 min.

 

 

 

1.5 min.

 

 

 

1.5 min.

 

 

Część II główna – 27 min.

 

Ćwiczenia przygotowujące.

 

 

 

 

 

Skok kuczny przez skrzynię.

  1. Uczniowie w rozsypce wykonują „zajączki”.
  2. Sprężyste podskoki w miejscu, a następnie z przemieszczeniem się w przód.
  3. Podskoki obunóż z pomocą współćwiczącego, który ujmując za dłonie ćwiczącego maszeruje do tyłu pomagając ćwiczącemu wykonać wysokie i sprężyste wyskoki w górę w przód.
  1. Sprężyste podskoki na odskoczni ze skoordynowanym RR w górę w przód.
  2. Z krótkiego rozbiegu naskok na odskocznię i wyskok w górę w przód.
  3. Z rozbiegu odbicie od  odskoczni, naskok RR na skrzynię i zatrzymanie się w klęku obunóż na skrzyni, zeskok w głąb.(asekuracja)
  4. J.w. – do zatrzymania się na skrzyni w siadzie podpartym, wyskok w górę, lądowanie na materacach.(asekuracja)
  5. Skok kuczny kuczny przez trzy części skrzyni wykonany z małego rozbiegu.(asekuracja)
  6. J.w. – przez cztery części skrzyni.(asekuracja)
  7. J.w. – przez pięć części skrzyni.(asekuracja)
  8. skok kuczny przez pięć części skrzyni wykonany z prawidłowego rozbiegu. (asekuracja)     

0.5 min.

0.5 min.

 

2 min.

 

 

 

2 min.

 

2 min.

 

4 min.

 

 

3 min.

 

Część III – końcowa 3 min.

 

Pokaz ćwiczenia.

  1. Pokaz ćwiczenia przez najlepiej wykonujących to zadanie.
  2. Zbiórka.
  3. Pożegnanie uczniów,zebranie sprzętu.

1.5 min.

 

0.5 min.

1 min.

       

 

Publiczne gimnazjum  

w Wolanowie                                                                   

Wolanów dn.   18.10.2006r.

   

 

Konspekt lekcji wychowania fizycznego

(gimnastyka)

 

Prowadzący: Marcin Kaczmarski

Klasa: 1a

Temat: ćwiczenia kształtujące siłę mięśni NN, RR i T.

 

Główne cele lekcji:

 

Umiejętności: Wykonanie ćwiczeń stymulujących rozwój siły RR, NN i T.

Motoryczność: Rozwijanie cech motorycznych poprzez ćwiczenia, siła.

Wiadomości: Uczeń określa cel każdego ćwiczenia.

Wychowawcze: Uczeń opanowuje umiejętność podejmowania działań stymulujących rozwój siły mięśni NN, RR i T; dba o swoje ciało, dostrzega wady, świadomie chce poprawić swoją sylwetkę, korzysta z pomocy nauczyciela w celu poprawnego wykonania ćwiczenia.

Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna

Liczba ćwiczących: 14 chłopców

Pomoce: materace, skrzynia, ławeczki, skakanki, laska gimnastyczne, piłka koszykowa, piłka siatkowa, koło gimnastyczne, drabinki.

 

Tok lekcji

Treść i przebieg ćwiczeń

Dozowanie

 

Część I wstępno – przygotowawcza – 13 min.

 

Czynności   Org – porząd.

 

 

Motywacja do zajęć.

 

Rozgrzewka

 

  1. Zbiórka podanie tematu lekcji.
  2. Powitanie sportowe i sprawdzenie obecności.
  3. Sprawdzenie gotowości do zajęć.
  4. Podanie tematu lekcji.
  5. Pogadanka – czemu służą ćwiczenia kształtujące.

 

 

  1. Zabawa ożywiająca „berek zamrażasz”. Wyznaczona osoba łapie pozostałe osoby. Każda złapana osoba staje w rozkroku z RR w górze, żeby ją wybawić trzeba przejść między NN.
  2. U. biegają dookoła sali wykonując skip A,C.
  3. U. w biegu dookoła Sali dotykają podłogi raz z jednej strony, raz z drugiej.
  4. U. w lekkim truchcie na sygnał wykonują obrót wokół własnej osi, na dwa sygnały przysiad i wyskok w górę, na trzy sygnały leżenie przodem.
  5. W rozkroku u. wykonują krążenia głową, ruchy potakiwania.
  6. Skłony tułowia w przód z pogłębieniem.
  7. Skrętoskłony T z dotknięciem PR do LN i odwrotnie.
  8. W leżeniu tyłem u. z RR splecionymi na karku wykonują brzuszki.
  9. U. wykonują przysiady.
  10. U. wykonują skoki obunóż.
  11. U. wykonują w truchcie podskoki z jednej nogi na drugą.
  12. U. wykonują zwis na drabinkach i unoszą kolana do klatki piersiowej.
  13. U. wykonują pompki.

 

5 min.

 

 

 

 

 

 

3 min.

 

 

 

1 min.

 

 

1.5 min.

 

 

 

Część II główna – 25 min.

 

Realizacja zadania głównego.

  1. Obwód stacyjny. N – El objaśnia ćwiczenia na poszczególnych stacjach.(nauczyciel tłumaczy zasady autoasekuracji, każdy uczeń ćwiczy na swojej stacji)                                                 

I stacja. Ślizgi na ławeczce na brzuchu.

II stacja. W siadzie prostym z trzymaniem laski gimnastycznej, przekładanie NN nad laską i z powrotem.

III stacja. Przy drabinkach u. wykonuje leżenie przerzutne „nietoperz”.

IV stacja. Rzuty piłką koszykową do celu.

V stacja. W leżeniu przodem podciąganie się RR na skośnie ułożonej ławeczce.

VI stacja. Przeskok jednonóż przez przeszkody (ringo). Zmiana nogi.

VII stacja. Przejście po listwie odwróconej ławeczki różnymi sposobami (przodem, tyłem, z obrotem, na czworakach).

VIII stacja. Z rozbiegu przeskok przez trzy części skrzyni, lądowanie na materacu.

IX stacja. Podskoki przez skakankę.

X stacja. U. wykonuje brzuszki trzymając w rękach piłkę lekarską.

XI stacja. U. w podporze przodem wykonuje „pompki”.

XII stacja. Dmuchanie piłeczki ping pongowej na obwodzie koła gimnastycznego. U. w klęku wykonuje ćw. Oddechowe.

XIII stacja. Odbicia o ścianę piłką siatkową w siadzie skrzyżnym.

XIV stacja. U. wykonują przewrót w przód na materacu.  

4 min.

 

 

 

3×0.5 min.

3×0.5 min.

 

3×0.5 min.

 

3×0.5 min.

3×0.5 min.

 

3×0.5 min.

 

3×0.5 min.

 

3×0.5 min.

 

3×0.5 min.

3×0.5 min.

 

 

 

Część III – końcowa 5 min.

 

Ćwiczenia uspokajające.

 

 

Czynności Org. – porząd.

  1. Zabawa „minutka” – u. wykonują leżenie tyłem i w myślach odpoczywając odliczają minutę. Następnie wstają, nauczyciel patrząc na stoper mówi kto był najbliżej.
  2. Omówienie zajęć.
  3. Zachęcanie do ćwiczeń samodzielnych w wolnym czasie.
  4. Zebranie sprzętu i pożegnanie grupy.

1 min.

 

 

 

1 min.

 

2 min.

 


 

DZIEŃ SPORTU SZKOLNEGO

W ZSO - PUBLICZNYM GIMNAZJUM

W WOLANOWIE

 

1.     Organizatorzy: Nauczyciele wychowania fizycznego

2.     Termin i miejsce: 13.06.2007r., boisko przy Publicznym Gimnazjum w Wolanowie

3.     Regulamin: w zawodach biorą udział 12-to osobowe drużyny z poszczególnych roczników. Uczniowie wybierają z każdej klasy dwóch reprezentantów – chłopaka i dziewczynę.

4.     Program:

-         „piłeczki do wora”,

-         „literka”,

-         wyścigi w workach,

-         turlanie pieńków,

-         krzyżówka,

-         „równowaga”,

-         młynek,

-         sztafeta rysowana – „Grunt to zdrowie”,

-         kolumny - odbicia piłki siatkowej w kolumnach,

-         wyścigi parami,

-         „sklepik”,

-         przeciąganie liny,

-         mecz uczniowie – nauczyciele w piłkę siatkową.

 

* W poszczególnych konkurencjach za zajęcie pierwszego miejsca można otrzymać 3 pkt za drugie miejsce 2 pkt, a za trzecie 1 pkt.

Program szczegółowy

 

1. Rozpoczęcie rozgrywek godz. 900

2. „Piłeczki do wora” – 15 min.                

3. „Literka” – 10 min.                                

4. Wyścigi w workach – 10 min.             

5. Turlanie pieńków – 10 min.                          

6. Krzyżówka – 10 min.                                

7. „Równowaga” – 10 min.                   

8. Młynek – 10 min.                                   

9. Sztafeta rysowana – 10 min.                          

10. Kolumny – 10 min.                                

11. Wyścigi parami – 10 min.                    

12. „Sklepik” – 5 min.                                     

13. Przeciąganie liny – 10 min.                    

14. Rozdanie dyplomów – 20 min.                

15. Mecz w piłkę siatkową – 60 min.                

16. Zakończenie o godz. 1220.

 

 

* Przewidywany czas trwania imprezy 200 minut.


1. Piłeczki do wora – poszczególnym grupom przydzielamy odpowiedni kolor piłeczek. Następnie rozsypujemy piłeczki na boisku. Uczniowie mają za zadanie w jak najkrótszym czasie zebrać wszystkie piłeczki. Wygrywa drużyna, która pierwsza zbierze wszystkie piłeczki.

2. „Literka” – wykorzystując wszystkie piłeczki należy ułożyć w jak najkrótszym czasie wyraz „wakacje”.

3. Wyścigi w workach – zawodnik wchodzi do worka następnie jak najszybciej stara się pokonać wyznaczony dystans po dobiegnięciu do mety następuje zmiana zawodnika itd. Wygrywa drużyna, której zawodnicy pierwsi wykonają wyznaczone zadanie.

4. Turlanie pieńków – zawodnik ma za zadanie jak najszybciej pokonać wyznaczony odcinek turlając pieniek w te i z powrotem następnie następuje zmiana zawodnika itd. Wygrywa drużyna, której zawodnicy pierwsi wykonają wyznaczone zadanie.

5. Krzyżówka – drużyna wspólnie rozwiązuje krzyżówkę sprawdzając wiadomości na temat odżywiania. Wygrywa drużyna, która pierwsza rozwiąże łamigłówkę.

6. „Równowaga” – każdy z zawodników ma za zadanie przenieść przez wyznaczony odcinek na łyżce piłeczkę do tenisa ziemnego. Wygrywa drużyna, która pierwsza ukończy wyścig.

7. Młynek – dwie osoby z drużyny kręcą skakanką, pozostali usiłują wejść do środka. Wygrywa drużyna, w której będzie największa liczba osób w środku.

8. Sztafeta rysowana – zawodnicy jeden po drugim biegną do linii końcowej boiska, na której umieszczona jest tablica z kredą, tam rysuje tylko jedną kreskę, w taki sposób, aby rysunek ułożył się w hasło „GRUNT TO ZDROWIE”

9. Kolumny – drużyny dzielą się na dwie równe kolumny, ustawiają się przodem do siebie. Ich zadaniem będzie jak najdłużej odbijać piłkę siatkową.

Za każdym razem zawodnik po odbiciu piłki przechodzi na koniec przeciwnej kolumny. Wygrywa drużyna, której uda się jak najdłużej odbijać piłkę.

10. Wyścigi parami – zawodnicy dobierają się w pary ( obowiązkowo mają to być pary mieszane – chłopiec i dziewczynka), następnie związują sobie nogi i biegną w te i z powrotem do wyznaczonego celu. Wygrywa zespól, który pierwszy ukończy wyścig.

11. „Sklepik” – na sygnał 6 zawodników z drużyny biegnie do wyznaczonego miejsca i na kartce wypisuje produkty, których nie powinno być w sklepiku szkolnym. Pozostała część zespołu kibicuje. Wygrywa drużyna, która poda jak najwięcej przykładów.

12. Przeciąganie liny – po jednej stronie liny stają nauczyciele a po drugiej uczniowie. Zabawa polega na tym, kto kogo przeciągnie na swoja stronę.

13. Mecz w piłkę siatkową – nauczyciele kontra uczniowie. Zwycięska drużyna w geście uznania otrzyma uścisk dłoni Pani Dyrektor Jolanty Kaczmarek.

 


SCENARIUSZ PRZEDSTAWIENIA WALENTYNKOWEGO

 

 

Narrator 1: Czy wam też tak bardzo nie chce dzisiaj się uczyć? (potwierdzenie ze strony publiczności). Kamień spadł mi z serca, bo to znaczy, że dopadło mnie szaleństwo walentynkowe. A już się bałam że to lenistwo. Przecież dziś jest 14 luty?

 

Narrator 2: Wiem, wczoraj był 13, a jutro będzie 15, a zatem dzisiaj musi być       14. No i co z tego??

 

Narrator 1: Dziś obchodzimy Walentynki.

 

Narrator 2: Faktycznie! A zatem zapraszamy na program, w którym aż niedobrze się robi od miłosnych wyznań.

 

Chłopiec 1: Dzisiejszy dzień to dzień zakochanych. A czy wiecie dlaczego nazywamy go Walentynkami? Nazwa ta pochodzi od patrona zakochanych, Świętego Walentego, który właśnie 14 lutego napisał anonimowy list do przyjaciół i podpisał go ,,od Twojego Walentego”. Jest także legenda, która głosi, że właśnie tego dnia ptaki dobierają się w pary. W naszych czasach obchodzimy Walentynki wysyłając anonimowe kartki lub wręczając drobne upominki tym, których kochamy. Mamy nadzieję, że wy również nie zapomnieliście wysłać walentynek swoim sympatiom, bo „człowiek bez miłości jak świeca bez knota”

 

Dziewczyna I:

Skarbie dużo mówić by się chciało, ale czasu bardzo mało mówię krótko, węzłowato: kocham ciebie, co ty na to?

 

Chłopiec I:

Może kocham, może nie- lecz na pewno lubię cię!

 

Narrator I: No cóż, miłość jest jak ospa, każdy ją przejść musi, ale za autobusem i za chłopcem nie trzeba gonić, będzie następny.

 

Piosenka pt. ,,W kinie w Lublinie” – wykonana przez wszystkich aktorów biorących udział w akademii.

 

Chłopiec II:

Czy wiecie co to jest randka?

Randką nazywamy spotkanie, na które mężczyzna przychodzi z bukietem a kobieta ze spóźnieniem.

Dziewczyna II:

Kobiety są po to, by je kochać a nie po to by je rozumieć.

 

Narrator 1: A jak ubrać się na pierwszą randkę aby wywrzeć dobre wrażenie?

 

Narrator 2: Czy wiecie do czego służą wysokie obcasy?

                   Wysokie obcasy są wynalazkiem kobiet, które ciągle  całowano

                   w czoło.

 

Chłopiec III:

Kiedy Cię pocałuję trzy dni w gębie cukier czuję!

 

Dziewczyna III:

A co mi tam od całusa gęby nie ubędzie, (cmoka chłopca w policzek)

 

Narrator 2: Starzy się kochają choć zębów nie mają,

                  a młodzi żałują, gdy się pocałują.

 

Narrator 1: Przez telefon całować się trudno, ale można powiedzieć „kocham

                  cię” w piosence.

 

Piosenka pt. „ Kołysanka dla nieznajomej” w wykonaniu Pauliny Laskowskiej

 

Chłopiec IV:

                   Każdy gwiazdę ma na niebie. Dla każdego gwiazda lśni.

                    Ja wybrałem właśnie ciebie, moją gwiazdą jesteś ty.

 

Osoba I:

             Nie wierz dziewczyno w słowa chłopaka

             bo jego miłość to chwilowy szał.

             On Ci zmarnuje sens Twego życia, a potem będzie się śmiał.

 

Dziewczyna IV:

                           Nie zawsze można się kochać

                           nie zawsze trzeba wylewać łzy

                           lecz można zostać w przyjaźni

                           po prostu ja i ty

 

Osoba II:

               Miłość jest wielka, lecz mija jak mgła

               Przyjaźń jest cicha, lecz długo trwa...

 

 

Dziewczyna V:

                          Nie jestem ładna, ale taka sobie i nie moja wina,

                          że się kocham w Tobie

 

Osoba III:

                Kobieta wybaczy Ci wszystko, oprócz tego, że jej nie kochasz

                A serce jest jak telefon

                Albo zajęte, albo nie łączy

 

Narrator 2: Posłuchajmy, jak radzi sobie z takimi problemami wasz kolega

                   w piosence:

 

Piosenka pt. „ W taką ciszę”- w wykonaniu Adriana Frydrycha

 

Osoba IV:

                We wszystkich mowach i w języku duszy

                nad wszystkie są dwa słowa.

                Jak w kroplach rosy po suszy

                jak dwie gwiazdeczki na niebie

                dwa słowa – Kocham Ciebie.

 

Narrator 1: A czy wiecie, jak „kocham Cię” brzmi w innych językach?

                  Spróbujcie zgadnąć.

 

Narrator 2: ..........., czy Ty wiesz jak jest po angielsku ”kocham Cię”?

 

Narrator 1: Ja wiem, ale sprawdźmy czy wie nasza publiczność ( za dobrą odpowiedź narratorzy wręczają karty walentynkowe)

No dobrze, a jak jest ”kocham Cię” po rosyjsku?

 

Narrator 2: To ja poproszę o pomoc publiczność

 

Narrator 1: Skoro idzie wam tak dobrze, to może zgadniecie, w jakim języku

                  Wyznaję teraz miłość?

Je t’ aime. (francuski)

Ich libe dich. (niemiecki)

Te guiero. (hiszpański)

 

Narrator2: Może zamienimy się teraz rolami ?

 

Ti amo, (...............) - jak myślisz co to za język?  (włoski)

A ... Miluji te ? (czeski)

A na koniec zagadka specjalna: Watakushi wa anata aishinasu. (japoński)

 

Narrator 2: Miłość to piękne uczucie, ale bywa czasami tematem wielu żartów, oto niektóre z nich:

 

Osoba V:

 Miłość jest jak taksówka: szybko jedzie, dużo kosztuje i w końcu trzeba wysiąść

 

Osoba VI:

      Miłość przychodzi na palcach , a wychodząc trzaska drzwiami

 

Osoba VII:

      Pierwsza miłość liczy się tylko do drugiej

 

Osoba VIII:

      Dziewczyna jest jak pieniądz- pragnie się wydać

 

Osoba IX:

      Być zakochanym to słodki sen – ślub jest budzikiem

 

Osoba X:

      Ze wszystkich rzeczy wiecznych miłość trwa najkrócej

 

Narrator 1: A teraz prosimy wszystkich o uwagę. Mamy już wyniki plebiscytu

                  Na walentynkę i walentego w szkole.

 

Narrator 1: Walentynkę roku 2005 w kategorii najsympatyczniejszy chłopiec

                  w szkole otrzymuje .....................................

 

Narrator 2: Walentynkę roku 2005 w kategorii najsympatyczniejsza dziewczyna,

                   Otrzymuje.............................................

 

Narrator 2: Gratulujemy wszystkim zwycięzcom, a w nagrodę będą oni

                   zwolnieni z odpytywania do końca dzisiejszego dnia.

 

Wszyscy wykonawcy, obejmują się i mówią chórem:

„Jeśli do ludzia tuli się ludź, to ludź do ludzia musi coś czuć”

 

Na zakończenie piosenka „A wszystko to” z repertuaru zespołu „Ich Troje”

w wykonaniu wszystkich wykonawców.

                      

 


 

Hasło imprezy:

„ Gry i zabawy ruchowe jako alternatywa i ucieczka od nałogów”

 

 

Miejsce imprezy:

Okres rywalizacji:

Odbiorcy: uczniowie klas I – III

Organizatorzy: Publiczne Gimnazjum w Wolanowie

 

CECHY OGÓLNE PROJEKTU:

 

Charakter działania – projekt zorientowany na działalność praktyczną.

Teren działania – projekt szkolny.

Dziedzina – projekt wszechstronnego wykorzystania sportu i aktywności fizycznej do poszerzenia zakresu wiedzy z różnych dziedzin.

 

GŁÓWNE ZAŁOŻENIA

 

Program imprezy zawiera propozycję różnorodnych form konkursów rekreacyjno – sportowych. Głównym celem imprezy jest propagowanie przez uczniów aktywności ruchowej, dbałości o harmonijny rozwój, kształtowanie postaw prozdrowotnych oraz wychowania do rekreacji oraz zasad udzielania pierwszej pomocy.

Konkursy sportowe przeprowadzają nauczyciele wychowania fizycznego we współpracy z pozostałymi członkami grona pedagogicznego, którzy są odpowiedzialni za organizację miejsca do zabaw i gier, czuwają nad ich bezpiecznym przeprowadzeniem oraz przygotowują przybory i przyrządy.

 

CELE SZCZEGÓŁOWE PROJEKTU

 

1.      Wszechstronne oddziaływanie na organizm, rozwój umiejętności i sprawności ruchowej, koordynacji ruchów, uaktywnienie narządów i układów wewnętrznych, hartowanie organizmu, redukcja napięcia psychicznego, rozwój utylitarnych form ruchu,

2.      Funkcja wychowawcza: rozwijanie osobowości dziecka i kształtowanie społecznych postaw i pożądanych cech charakteru, zwalczanie przejawów negatywnych, wdrażanie do alternatywnych form spędzania wolnego czasu.

3.      Przekazywanie nowych umiejętności, nawyków, czynności ruchowych i wiadomości, propagowanie wiedzy na temat zdrowego trybu życia, kształtowanie psychiki dziecka.

4.      Wspomaganie procesów poznawczych, przekazywanie wiadomości nie tylko z zakresu wychowania fizycznego.

5.      Zachęcanie do czynnego wypoczynku, zdrowego stylu życia nawet po zakończeniu edukacji szkolnej. Nastawienie na sport całego życia.

 

 

ETAPY REALIZACJI

 

 

-         Ustalenie regulaminu turnieju,

-         Zapoznanie uczniów z metodą pracy,

-         Wprowadzenie uczniów w tematykę, rozbudzenie zainteresowań

-         Tworzenie zespołów,

-         Przygotowanie do realizacji projektu,

-         Realizacja projektu,

-         Prezentacja projektu.

 

OCZEKIWANE REZULTATY

-         Poszerzenie wiedzy uczniów w różnych dziedzinach.

-         Zintegrowanie uczniów i nauczycieli.

-         Wspólna zabawa połączona z nauką.

-         Wykazywanie przez uczniów prawidłowych relacji z rywalami oraz zabawowych form dopingu.

-         Wzrost atrakcyjności życia szkoły.

 

 

PROGRAM IMPREZY

 

I godz. 900 – 915

Zbiórka na sali gimnastycznej

1.      Powitanie uczniów i władz. Odczytanie apelu olimpijskiego.

2.      Przedstawienie programu dnia, omówienie harmonogramu konkurencji sportowych i zasad rywalizacji.

3.      Występ grupy tanecznej „Cheerleader’s”.

 

II godz. 915 – 1100

Konkurencje sportowe

1.      Konkurencje dla uczniów klas I – II

-         kręgle,

-         żółwi slalom na rowerze,

-         fotel obrotowy,

-         deskorolka,

-         podskoki na piłce,

-         rzut ringiem,

-         łapanie piłeczek do wiadra,

-         tor przeszkód,

-         kto pierwszy do celu.

2.      Konkursy.

 

III godz. 1100 – 1145

Pokaz i nauka pierwszej pomocy.

 

IV godz. 1145 – 1200

Rozdanie nagród

 

V Zakończenie imprezy godz. 1215


REGULAMIN

 

Zasady i warunki uczestnictwa:

-         W zawodach biorą udział trzy 12 – to osobowe drużyny z pierwszych i z drugich klas.

-         Uczniowie wybierają z każdej klasy dwóch reprezentantów dziewczynę i chłopaka.

-         Wszystkich uczestników zabawy obowiązuje strój sportowy.

-         W festynie nie mogą brać udziału osoby zwolnione z wychowania fizycznego.

-         Za pozostałych uczniów – kibiców odpowiedzialni są nauczyciele.

 

Zgłoszenia do zawodów:

-         Zgłoszenia do konkurencji zespołowych będą przyjmowane do 19 marca 2007 roku w biurze zawodów – pokój nauczycieli w – f.

-         Sędzią głównym zawodów jest komisja, w skład, której wchodzą p. Ryszard Kosiec oraz przedstawiciel klasy I – III.

-         Ewentualne protesty należy zgłaszać w biurze zawodów bezpośrednio po ogłoszeniu wyników.

 

Zasady finansowania:

Koszty związane z przeprowadzeniem imprezy pokrywają sponsorzy:

Nagrody

W konkurencjach zespołowych drużyna zwycięska otrzymuje medale.

 

Ogłoszenie wyników

Ogłoszenie wyników oraz rozdanie nagród odbędzie się po zakończeniu wszystkich konkurencji igrzysk o godz. 1215 na sali gimnastycznej.

 

Opieka medyczna

Punkt medyczny usytuowany jest na korytarzu przy sali gimnastycznej. Opiekę nad uczestnikami igrzysk sprawuje pielęgniarka szkolna. Dodatkowo w punkcie medycznym będzie można dokonać pomiaru wagi, wzrostu i ciśnienia krwi.

 

Wymagania sprzętowe

Organizator zabezpiecza sprzęt sportowy na poszczególnych stanowiskach konkurencji sportowych.

 

Postanowienia końcowe

-         Regulaminy poszczególnych konkurencji będą umieszczone w miejscu ich rozgrywania.

-         Sprawy sporne rozstrzyga nauczyciel – sędzia główny.

-         Oceny członków jury i sędziego są niepodważalne i ostateczne.

-         Sprawy nie ujęte w regulaminie rozstrzyga organizator igrzysk.

 

Protokół i ceremoniał sportowy

Ceremoniał otwarcia:

Podczas części oficjalnej wszystkich uczestników imprezy powita dyrektor szkoły

Następnie zostanie odczytany Apel Olimpijski.

Po uroczystych powitaniach rozpocznie się pokaz tańca w wykonaniu zespołu Cheerleader’s Ceremoniał zamknięcia

Oficjalne podziękowanie za wspaniałą współpracę sponsorom, którzy przyczynili się do sprawnego przeprowadzenia imprezy. Podziękowania zostaną także zaadresowane do wszystkich uczestników igrzysk.

 


 

PROGRAM ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH

Szkolnego Koła Sportowego sekcja piłki siatkowej

w ZSO – Publicznym Gimnazjum w Wolanowie

I. WSTĘP

 

Szkolne wychowanie fizyczne nie jest w stanie zaspokoić wszystkich potrzeb ruchowych dziecka, dlatego też bardzo często obserwuje się u uczniów chęć uczestnictwa w pozalekcyjnych zajęciach szkolnego koła sportowego. Uczniowie ci starają się doskonalić poznane w czasie lekcji umiejętności z różnych dyscyplin sportowych, są również i tacy, którzy swój wolny czas nie chcą spędzić przed telewizorem czy komputerem, a poświęcić go aktywności ruchowej, zregenerować siły fizyczne i psychiczne.

Program opracowałam na podstawie własnych obserwacji, doświadczeń i wiedzy dotyczącej możliwości spędzania czasu wolnego. Znając potrzeby rozwojowe uczniów swojej szkoły, ich zainteresowania i predyspozycje oraz warunki, jakimi dysponuje szkoła, wybrałam zajęcia z gier zespołowych – piłka siatkowa jako te, które dostarczają dzieciom najwięcej radości i satysfakcji.

 

II CELE EDUKACYJNE

 

1.      Cel główny.

Wspieranie wszechstronnego rozwoju ucznia poprzez kształtowanie nawyku aktywnego wypoczynku.

2.      Cele operacyjne.

Uczeń powinien:

-         znać i stosować różnorodne formy aktywności fizycznej i aktywnego wypoczynku,

-         umieć przygotować swój organizm do wysiłku,

-         rozwijać inwencję twórczą, odpowiedzialność i samodzielność,

-         znać podstawowe przepisy gier i zabaw,

-         znać własne zdolności motoryczne i umieć dokonać samooceny,

-         umieć stosować zasady fair play w czasie gier i zabaw,

-         znać i stosować nazewnictwo i słownictwo sportowe,

-         rozwijać umiejętność współpracy w grupie,

-         stosować nabyte wiadomości i umiejętności w czasie ćwiczeń, gier i zabaw,

-         czerpać radość i zadowolenie z uczestnictwa w zajęciach,

-         rozbudzać zainteresowania sportowe i osiągać wyższe wyniki sprawności fizycznej.

 

III TREŚCI KSZTAŁCENIA

 

1.      Technika indywidualna:

Ø      Sposoby przemieszczania się po boisku:

-         chód, bieg;

-         krok dostawny

-         krok skrzyżny,

-         doskok,

-         wypad,

-         wyskok,

-         zwód,

-         pady: przodem, bokiem, tyłem,

-         rzut siatkarski.

Ø      Odbicia:

-         oburącz górne

-         oburącz dolne

-         jednorącz górne

-         jednorącz dolne,

-         innymi częściami ciała.

Ø      Zagrywki:

-         dolna,

-         górna: tenisowa (rotacyjna, szybująca) z miejsca i w wyskoku.

Ø      Atak:

-         zbicie,

-         plasowanie,

-         kiwnięcie.

Ø      Blok:

-         pojedynczy,

-         grupowy.

 

2.      Taktyka indywidualna:

-         postawa siatkarska,

-         sposoby przemieszczania się,

-         odbicia piłki,

-         zagrywka,

-         atak,

-         blok.

 

3.      Taktyka zespołowa:

-         zestawienie zespołu,

-         taktyka gry w ataku,

-         działania zawodnika zagrywającego,

-         asekuracja ataku,

-         organizacja ataku po przyjęciu zagrywki

-         rozwiązania z wystawiającym z linii ataku,

-         rozwiązania z wystawiającym z linii obrony,

-         organizacja kontrataku.

 

4.      Taktyka obrony:

-         ustawienie w czasie zagrywki własnej,

-         obrona własnego pola gry przeciw celowemu lub przypadkowemu pierwszemu przebiciu piłki w kontrataku,

-         obrona własnego pola gry przeciw celowemu przebiciu piłki zamiast wykonania wystawy,

-         działania obronne w sytuacji, gdy u przeciwnika w trzecim odbiciu występuje konieczność przebicia piłki zamiast ataku,

-         obrona przeciw rozwiązaniom taktycznym ataku,

-         obrona przeciw atakowi w drugim uderzeniu,

-         obrona przeciw atakowi w trzecim uderzeniu.

5.      Sędziowanie.

 

6.      Nabywanie doświadczeń w zakresie organizacji oraz udziału w zajęciach i rozgrywkach:

-         sposoby zachowań podczas gry,

-         wstępna „praktyka sędziowska”,

-         wdrożenie do przestrzegania higieny sportowej,

-         rola kapitana zespołu,

-         reprezentowanie szkoły w zawodach sportowych,

-         zaznajomienie z różnymi systemami rozgrywek.

IV PROCEDURY OSIĄGNIĘCIA CELÓW

1.      Zasady nauczania:

-         świadomości i aktywności – uczeń musi znać cel swojej pracy, rozumieć zadania oraz brać aktywny udział w ich wykonywaniu,

-         poglądowości – zasada ta realizowana jest poprzez pokaz i objaśnienie danego ruchu,

-         systematyczności – ćwiczenia powinny być tak dobierane, aby odpowiadały aktualnym umiejętnościom technicznym i sprawności ruchowej ćwiczących,

-         trwałości – polega na ciągłym powtarzaniu danego ruchu i przekształcenia go w nawyk,

-         przystępności i indywidualizacji – dostosowanie programu do poziomu umiejętności ćwiczących

2.      Metody nauczania:

-         analityczna – polega na dzieleniu danego ćwiczenia na proste czynniki i nauczaniu go osobno, a następnie łączeniu ich w jedną całość,

-         syntetyczna – jest to podstawowa metoda w nauczaniu techniki i polega na nauczaniu danego elementu w całości,

-         kompleksowa – czyli kombinowana z dominacją jednej z metod.

3.      Formy nauczania:

-         zabawowa – ma na celu uatrakcyjnienie nauczania nowego elementu,

-         ścisła – ma na celu nauczenie, ugruntowanie i doskonalenie wykonywanego ćwiczenia, obejmuje ćwiczenia mające na celu nauczanie i doskonalenie techniki i taktyki,

-         fragmentów gry – przez wprowadzenie przeciwnika stwarza warunki zbliżone do gry,

-         gra uproszczona – nie egzekwujemy wszystkich przepisów,

-         gra szkolna – założeniem jej jest doskonalenie wybranych elementów techniki i taktyki,

-         gra właściwa – prowadzona jest według obowiązujących przepisów.

4.      Sposoby osiągnięcia celów:

-         prowadzić zajęcia tak, by zapewnić uczniom bezpieczeństwo,

-         metody i formy zajęć dostosować do możliwości rozwojowych uczniów,

-         motywować uczniów do większej pracy,

-         stawiać przed uczniami różnorodne zadania,

-         eksponować indywidualne możliwości i upodobania uczniów,

-         realizować ćwiczenia mające wpływ na kształtowanie prawidłowej postawy,

-         rozwijać i wyzwalać inwencję twórczą ucznia,

-         przygotować uczniów do samokontroli i samooceny sprawności fizycznej,

-         podczas zajęć zapewnić ćwiczącym atmosferę radości,

-         powierzać uczniom różne funkcje i zadania,

-         mobilizować uczniów do udziału w szkolnych zawodach sportowych.

 

V OSIĄGNIĘCIA UCZNIA PO ZREALIZOWANIU PROGRAMU

 

Po realizacji programu uczeń:

-         czyni postępy w rozwoju swoich cech motorycznych,

-         identyfikuje się z sukcesami i porażkami zespołu,

-         stosuje zasady fair play w czasie gier,

-         zna podstawowe przepisy gier i zabaw,

-         zna zasady bezpieczeństwa organizacji i uczestnictwa w różnorodnych grach i zabawach,

-         jest świadomy potrzeby czynnego wypoczynku,

-         podejmuje wyzwania związane z reprezentowaniem szkoły w zawodach zewnętrznych,

-         wykazuje się stałą aktywnością fizyczną w czasie wolnym.

VI EWALUACJA PROGRAMU

Aby stwierdzić, czy założone w programie cele edukacyjne są osiągane oraz czy proponowane formy aktywności fizycznej i organizacji zajęć są skuteczne otrzymam od uczniów informację zwrotną dotyczącą zmian w postawach, wiadomościach i umiejętnościach. Zmiany te będą podstawą do oceny programu oraz konieczności jego modyfikowania.

Narzędzia stosowane do oceny programu:

-         wywiad,

-         ocena frekwencji na zajęciach,

-         wyniki zawodów sportowych.

 

Marcin Kaczmarski


 



KLIKNIJ PRZYCISK NA POWRÓT DO TEMATÓW PUBLIKACJI